Dziejszy wpis będzie kontynuacją mojego wcześniejszego https://tuletole.pl/2018/10/23/czy-zmiana-nawykow-zywieniowych-moze-uleczyc-uszkodzony-mozg/
Temat żywienia dzieci o specjalnych potrzebach jest mi niezwykle bliski, ponieważ sama kilka lat temu, postanowi

Według organizacji My Child do 35% dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym jest niedożywionych. Powoduje to: spowolnienie wzrostu i utrudnia przybieranie na wadze. Zdrowe, wysokokaloryczne pokarmy są szczególnie ważne, ponieważ dla wielu dzieci fizyczną trudność może sprawiać jedzenie ilości zaspokajających ich wymagania żywieniowe.

Występowanie tego zjawiska potwierdzają m.in. przeprowadzone przez Serhiy Nyankovskiego i Julię Pakulovą-Trocką z Lwowskiego Narodowego Uniwersytetu Medycznego badania kliniczne. Poddali oni ocenie charakter żywienia, a także połączenie żywienia oraz wskaźników rozwoju fizycznego i  psychicznego u 90. dzieci chorujących na porażenie mózgowe w ciągu pierwszych trzech lat ich życia. Zebrane przez Nyankovskiego i Julię Pakulovą-Trocką wyniki badań analizy cech antropometrycznych (wzrost, waga, obwód głowy, BMI) dzieci chorujących na porażenie mózgowe wykazały, że 26,7% ma niższą masę ciała, zaś u dzieci z bardziej nasilonym uszkodzeniem układu nerwowego pojawiają się także niższe wskaźniki rozwoju fizycznego, aniżeli u zdrowych dzieci.

Należy przyjąć, że głównym celem diety, dzieci chorujących na mózgowe porażenie dziecięce, jest dostarczenie im wysokiej jakości pokarmów, łatwych do jedzenia lub picia. Każda porcja  a nawet kęs mają wielkie znaczenie.

Wskazane jest skupienie się na pokarmach zapewniających w niedużej porcji odpowiednią ilość składników odżywczych.

Ja osobiście uważam, że niezwykle pomocne i rozwiązujące kwestię kaloryczności, może być dodanie do codziennej diety bogatych w kalorie koktajli zawierających wysokokaloryczne owoce (banany, daktyle, mango, awokado) i zielone warzywa liściaste, jak również sproszkowane zielone warzywa dla dodatkowych witamin. Zdrowe tłuszcze, takie jak masła z orzechów, mleko kokosowe, czy olej lniany natychmiast poprawią jakość odżywiania i ilość przyswajanych kalorii, mogą być dodawane do koktajli lub smarowane na chleb. Zielone warzywa, takie jak jarmuż i szpinak można dodawać do koktajli, a także rozdrobnione do prawie każdego dania: placuszków, pulpetów, past.  Dodawanie warzyw do produktów, które łatwo spożywać zmniejszy nasze obawy, że nie dostarczamy organizmowi wystarczającej ilości pożywienia.

Należy unikać pokarmów o skomplikowanej teksturze. Produkty spożywcze, które trzeba żuć lub o konsystencji masła orzechowego, gęste i lepkie w ustach, mogą być zbyt trudne do przeżucia lub połknięcia. Ja osobiście polecam je dokładnie rozpuścić np. w mleku roślinnym i dodać do owsianki lub podawać zblendowane w koktajlu.  Należy wybierać, w miarę możliwości, pokarmy miękkie, by choremu było łatwiej je jeść. Nie wolno zapominać o podawaniu do picia wody.

PRZEPIS NA KOKTAJL MOCY

garść liści jarmużu lub szpinaku
1 dojrzały banan
3 (namoczone wcześniej w gorącej wodzie z cytryną) daktyle
kilka świeżo zmielonych orzechów włoskich
łyżeczka nasion chia i siemienia lnianego
łyżka zimnotłoczonego oleju lnianego

BLENDUJEMY I PIJEMY NA ZDROWIE! 🙂